Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-08@15:38:28 GMT

معامله قرن طبق میعارهای عقلی و منطقی مردود است

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۲۲۶۳

معامله قرن طبق میعارهای عقلی و منطقی مردود است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کنفرانس بین‌المللی «ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز» امروز، 5 تیر با حضور جمعی از اندیشمندان جهان اسلام و علاقه‌مندان در دانشگاه تهران برگزار شد. سیداحمد هاشمی، نماینده ماموستا پیرانی، دبیر کل جماعت دعوت و اصلاح در این کنفرانس بیان کرد: شرایط طوری است که در عصر حاضر ما مسلمانان هم نیاز به همزیستی داریم و این وضعیت خاورمیانه و حال و روزی که داریم به صورتی است که ما خودمان نیازمند نوعی انسجام هستیم که در آموزه‌های قرآنی به صورت واضح نسبت به آن تأکید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی در ادامه افزود: یکی از آیات بسیار معروف قرآن که منشور همزیستی مسالمت‌آمیز بوده، آیه «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، است که می‌فرماید در دین اکراهی نیست. خداوند اکراه را نفی کرده است. یعنی نمی‌توانیم کسی را نسبت به مسلمان شدن اجبار کنیم. بنده وقتی قبول کنم که کسی را نمی‌توانم بر عقیده خودم اجبار کنم، زمینه همزیستی مسالمت‌آمیز با طرف مقابل نیز ایجاد می‌شود. به همین خاطر، چون در دین اکراهی وجود ندارد، اگر اکراهی باشد و بر اساس آن کسی مسلمان شود یا کسی با اکراه از دین خارحج شود، هر دوی این ورود به ایمان و خروج از آن بی‌اعتبار است، چه اینکه نص قرآن همین را می‌گوید که «مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ». هاشمی تصریح کرد: باید توجه کنیم که چرا خدا توبه انسانی را که در حال احتضار است، قبول نمی‌کند؟ و می‌فرماید «وَ لَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ حَتَّى إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ»، چون در آن لحظه انسان، تنها مرگ و توبه را در پیش دارد. چرا خداوند توبه فرعون را قبول ندارد؟ چون او تنها گزینه توبه و مرگ را دارد و تحت فشار است و توبه‌اش نیز قبول نمی‌شود. لذا ایمان تحت فشار و کفر تحت فشار اعتبار ندارد و این آموزه‌ای است که ما به شدت در این عصر به آن نیاز داریم. وی در ادامه افزود: یکی دیگر از ظرفیت‌های راهبردی که در قرآن وجود دارد، آیه‌ای است که خدا در آیه خطاب به اهل کتاب فرمود «قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ». پیام آیه این است که جز الله کسی را نپرستیم و برای خدا شریک قائل نشویم و یکدیگر را خدا نپنداریم و نسبت به هم دچار خداانگاری نشویم. واژه «سواء» یعنی کلمه یکسان بین مسلمان و اهل کتاب، توحید و نفی شرک است که اهل کتاب را دعوت می‌کند تا بیایید بر اساس کلمه سواء که توحید و نفی شرک است، با هم به توافق برسیم و همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشیم. وقتی خدا به اهل کتاب اینگونه فرمود، این مسئله بین ما مسلمانان به طریق اولی باید رعایت شود. اما متأسفانه از این کلمه سواء غافل هستیم.  هاشمی بیان کرد: ما در اسلام، دو نوع احکام داریم؛ یک مجموعه دستوراتی که از قطعیات و ضروریات شرع و دستوراتی هستند که همه ما به آن اعتقاد داریم و اینها کلمه سواء بین ما است و اگر بر اساس این کلمه سواء حرکت کنیم، چیزی نمی‌تواند ما را از یکدیگر جدا کند. اما بخش دوم، ظنیات شرع است که مسائل اجتهادی را شامل می‌شود. بر اساس این مسائل است که مذاهب چهارگانه و بیست‌گانه درست شده است و در طول تاریخ، مذاهب فراوانی داشته‌ایم که این چهار مذهب زنده مانده‌اند. اما اینها چیزهایی نیست که اگر کسی به آنها اعتقاد نداشته باشد، از دین خارج شود، بلکه اگر کسی به دستورات دسته اول و کلیات اعقتاد نداشته باشد، از دین خارج می‌شود که قیامت و رسالت پیامبر(ص) و نماز و این قبیل مسائل را شامل می‌شود. اما در مورد مسائل اجتهادی اینطور نیست که اگر اختلافی وجود داشت، موجب خروج از دین شود.  وی در ادامه تصریح کرد: ما مسائل مشترک زیادی داریم که می‌تواند ما را پیوند دهد، اما متأسفانه تمام مسائل مشترک و کلمه سواء را رها کرده‌ایم و خیلی اوقات به مسائل خلاف متمسک شده‌ایم. در هر حال، این مسائل اجتهادی فرمان خدا نیست، بلکه نظر مجتهد است و قطعاً کسی نمی‌تواند ادعا کند چیزی که مجتهد گفته نظر خدا است. نظر خدا چیزهایی است که در نصوص قطعی‌الصدر برای ما تشریح کرده است و این موارد است که ما را کنار یکدیگر جمع می‌کند و اگر بر سر اینها به توافق برسیم، مشکلات حل می‌شوند.  هاشمی با اشاره نقل قولی از ماموستا پیرانی بیان کرد: استاد پیرانی می‌فرمایند اگر در ایران شیعه و سنی بخواهند به جان هم بیفتند و میلیون‌ها نفر کشته شوند که شیعه بگوید سنی نباشد و برعکس، خداوند روز قیامت به ما احسنت نمی‌گوید. بنابراین آن چیزی که ما در عصر حاضر به آن نیاز داریم، همزیستی مسالمت‌آمیز است که البته در کشورهای دیگر محقق شده است، اما هنوز در کشورهای ما محقق نشده یا اگر محقق شده باشد، تا تحقق کامل آن راه بسیاری در پیش است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله معامله قرن اشاره کرد و گفت: در واقع معامله قرن را باید ذلت قرن نامگذاری کنیم. همچنین باید این نکته را گفت که اگر با صهیونیست‌ها مشکلی داریم، دلیلش این است که آنها ثابت کرده‌اند که هرگز به دنبال همزیستی مسالمت‌آمیز نیستند و در این‌صورت راهی برای همزیستی وجود ندارد. معامله قرن نیز با تمام میعارها و موازین عقلی و منطقی مردود است، اما ترامپ می‌خواهد به هر شکل ممکن این کار را انجام دهد تا در انتخابات بعدی، نزد لابی‌های صهیونیستی برگ برنده‌ای داشته باشد. اما اصل مطلب این است که معامله یک ذلت است. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه احمد هاشمی اهل سنت معامله قرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۲۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه و طلا چند شد؟ +جدول

هر قطعه سکه طرح جدید امروز «۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳» با رقم ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

به گزارش مشرق، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید امروز «۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳» با رقم ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد و سکه طرح قدیم به ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت نیم‌سکه با رقم ۲۳ میلیون و ۷۰۰ تومان معامله شد، ربع‌سکه ۱۵ میلیون و ۱۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۷ میلیون ۲۰۰ هزار تومان در بازار طلا و سکه معامله شد.

همچنین براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۳ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۶۰۰ تومان است.

دیگر خبرها

  • سکه و طلا چند شد؟ +جدول
  • دومین همایش ملی تجویز و مصرف منطقی دارو برگزار می‌شود
  • استقلال سر داوری شوخی ندارد! (عکس)
  • شاخص بورس ۸ هزار واحد کاهش یافت
  • بهانه ژاوی مردود است: بارسا اصلا بی‌تجربه نیست!‏
  • یک گل خیلی بد و خیلی زیبا خوردیم
  • گل مردود استقلال به ذوب آهن؛ هم آفساید؟ هم هند؟
  • رویکرد منطقی، احترام به حقوق ملت‌ها در استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای است
  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاهها می‌شود
  • تقدیر رئیس‌جمهور چین از روابط پکن و پاریس