به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کنفرانس بینالمللی «ظرفیتهای راهبردی آموزههای اسلام در تحقق همزیستی مسالمتآمیز» امروز، 5 تیر با حضور جمعی از اندیشمندان جهان اسلام و علاقهمندان در دانشگاه تهران برگزار شد. سیداحمد هاشمی، نماینده ماموستا پیرانی، دبیر کل جماعت دعوت و اصلاح در این کنفرانس بیان کرد: شرایط طوری است که در عصر حاضر ما مسلمانان هم نیاز به همزیستی داریم و این وضعیت خاورمیانه و حال و روزی که داریم به صورتی است که ما خودمان نیازمند نوعی انسجام هستیم که در آموزههای قرآنی به صورت واضح نسبت به آن تأکید شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه افزود: یکی از آیات بسیار معروف قرآن که منشور همزیستی مسالمتآمیز بوده، آیه «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، است که میفرماید در دین اکراهی نیست. خداوند اکراه را نفی کرده است. یعنی نمیتوانیم کسی را نسبت به مسلمان شدن اجبار کنیم. بنده وقتی قبول کنم که کسی را نمیتوانم بر عقیده خودم اجبار کنم، زمینه همزیستی مسالمتآمیز با طرف مقابل نیز ایجاد میشود. به همین خاطر، چون در دین اکراهی وجود ندارد، اگر اکراهی باشد و بر اساس آن کسی مسلمان شود یا کسی با اکراه از دین خارحج شود، هر دوی این ورود به ایمان و خروج از آن بیاعتبار است، چه اینکه نص قرآن همین را میگوید که «مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ». هاشمی تصریح کرد: باید توجه کنیم که چرا خدا توبه انسانی را که در حال احتضار است، قبول نمیکند؟ و میفرماید «وَ لَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ حَتَّى إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ»، چون در آن لحظه انسان، تنها مرگ و توبه را در پیش دارد. چرا خداوند توبه فرعون را قبول ندارد؟ چون او تنها گزینه توبه و مرگ را دارد و تحت فشار است و توبهاش نیز قبول نمیشود. لذا ایمان تحت فشار و کفر تحت فشار اعتبار ندارد و این آموزهای است که ما به شدت در این عصر به آن نیاز داریم. وی در ادامه افزود: یکی دیگر از ظرفیتهای راهبردی که در قرآن وجود دارد، آیهای است که خدا در آیه خطاب به اهل کتاب فرمود «قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ». پیام آیه این است که جز الله کسی را نپرستیم و برای خدا شریک قائل نشویم و یکدیگر را خدا نپنداریم و نسبت به هم دچار خداانگاری نشویم. واژه «سواء» یعنی
کلمه یکسان بین مسلمان و اهل کتاب، توحید و نفی شرک است که اهل کتاب را دعوت میکند تا بیایید بر اساس کلمه سواء که توحید و نفی شرک است، با هم به توافق برسیم و همزیستی مسالمتآمیز داشته باشیم. وقتی خدا به اهل کتاب اینگونه فرمود، این مسئله بین ما مسلمانان به طریق اولی باید رعایت شود. اما متأسفانه از این کلمه سواء غافل هستیم. هاشمی بیان کرد: ما در اسلام، دو نوع احکام داریم؛ یک مجموعه دستوراتی که از قطعیات و ضروریات شرع و دستوراتی هستند که همه ما به آن اعتقاد داریم و اینها کلمه سواء بین ما است و اگر بر اساس این کلمه سواء حرکت کنیم، چیزی نمیتواند ما را از یکدیگر جدا کند. اما بخش دوم، ظنیات شرع است که
مسائل اجتهادی را شامل میشود. بر اساس این مسائل است که مذاهب چهارگانه و بیستگانه درست شده است و در طول تاریخ، مذاهب فراوانی داشتهایم که این چهار مذهب زنده ماندهاند. اما اینها چیزهایی نیست که اگر کسی به آنها اعتقاد نداشته باشد، از دین خارج شود، بلکه اگر کسی به دستورات دسته اول و کلیات اعقتاد نداشته باشد، از دین خارج میشود که قیامت و رسالت پیامبر(ص) و نماز و این قبیل مسائل را شامل میشود. اما در مورد مسائل اجتهادی اینطور نیست که اگر اختلافی وجود داشت، موجب خروج از دین شود. وی در ادامه تصریح کرد: ما مسائل مشترک زیادی داریم که میتواند ما را پیوند دهد، اما متأسفانه تمام مسائل مشترک و کلمه سواء را رها کردهایم و خیلی اوقات به مسائل خلاف متمسک شدهایم. در هر حال، این مسائل اجتهادی فرمان خدا نیست، بلکه نظر مجتهد است و قطعاً کسی نمیتواند ادعا کند چیزی که مجتهد گفته نظر خدا است. نظر خدا چیزهایی است که در نصوص قطعیالصدر برای ما تشریح کرده است و این موارد است که ما را کنار یکدیگر جمع میکند و اگر بر سر اینها به توافق برسیم، مشکلات حل میشوند. هاشمی با اشاره نقل قولی از ماموستا پیرانی بیان کرد: استاد پیرانی میفرمایند اگر در ایران شیعه و سنی بخواهند به جان هم بیفتند و میلیونها نفر کشته شوند که شیعه بگوید سنی نباشد و برعکس، خداوند روز قیامت به ما احسنت نمیگوید. بنابراین آن چیزی که ما در عصر حاضر به آن نیاز داریم، همزیستی مسالمتآمیز است که البته در کشورهای دیگر محقق شده است، اما هنوز در کشورهای ما محقق نشده یا اگر محقق شده باشد، تا تحقق کامل آن راه بسیاری در پیش است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله معامله قرن اشاره کرد و گفت: در واقع معامله قرن را باید ذلت قرن نامگذاری کنیم. همچنین باید این نکته را گفت که اگر با صهیونیستها مشکلی داریم، دلیلش این است که آنها ثابت کردهاند که هرگز به دنبال همزیستی مسالمتآمیز نیستند و در اینصورت راهی برای همزیستی وجود ندارد. معامله قرن نیز با تمام معیارها و موازین عقلی و منطقی مردود است، اما ترامپ میخواهد به هر شکل ممکن این کار را انجام دهد تا در انتخابات بعدی، نزد لابیهای صهیونیستی برگ برندهای داشته باشد. اما اصل مطلب این است که معامله یک ذلت است. انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن
اندیشه
احمد هاشمی
اهل سنت
معامله قرن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۲۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خطای ناچو علیه رئال: گل مساوی مردود شد (عکس)
به گزارش "ورزش سه"، رئال مادرید در نیمه دوم بازی مقابل بایرن مونیخ به گل رسید اما داور این گل را مردود اعلام کرد.
پس از گل آلفونسو دیویس برای بایرن مونیخ، کارلو آنچلوتی دست به تغییر در ترکیب رئال زد و لوکا مودریچ و ادواردو کاماوینگا را وارد بازی کرد.
این دو تغییر باعث حملات بیشتر به سمت دروازه بایرن شد تا اینکه یک ضربه کرنر در دقیقه 70 شد. مودریچ پشت ضربه کرنر ایستاد و آن را خارج از محوطه جریمه در اختیار فده والورده قرار داد.
والورده این توپ را به سمت محوطه جریمه فرستاد که با ضربه ناچو فرناندز و برخورد با یکی از مدافعان بایرن، توپ وارد دروازه شد تا رئال به گل تساوی برسد.
اگرچه جو ورزشگاه برنابئو با این گل کاملا عوض شد و طرفداران رئال بسیار خوشحال بودند اما اعتراض بازیکنان بایرن موجب شد تا صحنه گل مورد بازبینی قرار بگیرد.
بازیکنان بایرن به شیمون مارسینیاک اعلام کردند که ناچو قبل از ضربه زدن به توپ یوشوا کیمیش را روی زمین انداخته و این گل نباید مورد قبول قرار بگیرد. این داور پس از بررسی صحنه مشکوک از طریق نمایشگر کنار زمین تایید کرد که ناچو روی بازیکن حریف خطا کرده گل مردود است.